söndag 17 juli 2011

40 % har testat cannabis på vissa gymnasieskolor

Regeringen satsar 50 milj kr för att stoppa ökningen av cannabisbruk bland unga, berättar DN idag. Folkhälsoinstitutet ska använda pengarna till en kommunikationskampanj och till insatser för unga på väg in i missbruk.

Vi ser både i vår rådgivning, Hassela Helpline, och i vårt övriga arbete med ungdomar att attityden har blivit väldigt mycket mer liberal. Föräldrar är oroliga och lyckas inte bemöta argumenten om att "det är inte farligare än alkohol". Ungdomar som inte använder det, har också svårt att tala med sina rökande kompisar om det.

De som använder cannabis har å andra sidan väldigt lätt för att ta till sig de vältaliga och till synes vederhäftiga argument som drogliberaler framför på internet. Men "hittar inga vetenskapliga argument emot cannabis", trots att det finns massor med sådana studier. En enkel sammanfattning har CAN ställt samman här.

Hassela Helpline arbetar f n med att utöka informationen om cannabis på sin hemsida. Det kommer att dröja ett tag till.

Om du är orolig för någon brukar eller för ditt eget bruk, läs Haschguiden från Rådgivningsbyrån i drogfrågor i Lund. Vill du ha den på andra språk hittar du det här.

5 kommentarer:

  1. Jag är 36 år gammal och har rökt marijuana ett par gånger i månaden sedan jag var 17 och jag stortrivs med livet. Ska jag inte få fortsätta med detta? Varför skulle jag låta andra bestämma om min marijuanarökning?

    SvaraRadera
  2. "Röka Cannabis är livsfarligt, det kan hända att ni hamnar i Hassela-sektens klor ungdomar, så rök inte på."

    Kanske ska bli den nya angreppsvinkeln?

    SvaraRadera
  3. CANNABIS BOTAR CANCER.... http://www.vimeo.com/25083421 http://www.medicinskmarijuana.com/ http://www.youtube.com/watch?v=C4LiVeKAA3A

    SvaraRadera
  4. Grattis till att du stortrivs med livet, och kunnat göra det så länge. Du undrar varför du inte ska fortsätta med det.

    Om vi alla var isolerade öar, kanske det skulle vara fint att du fortsatte röka på, när det nu är så viktigt för dig.

    Men vi är alla beroende av varandra. Vad skulle du säga till en person som säger: "Jag har alltid kört i 70 km/h på 30-vägar. Det har jag gjort i flera år, och varken jag eller någon annan har kommit till skada. Varför ska jag inte få fortsätta göra det?"

    En kompis till mig började liksom du röka när han var 17 år. Han fick i en haschnoja för sig att han kunde flyga, och hoppade från en balkong och dog. Varken han, hans familj eller hans vänner stortrivdes med det.

    Han hade förmodligen köpt sitt hasch av någon som sålde det för att finansiera sitt eget bruk.

    SvaraRadera
  5. Angående att Hassela skulle vara en sekt. Jag har jobbat i medlemsorganisationen Hassela Solidaritet i 10 år, och även haft rätt mycket kontakt med de fristående behandlingshem som drivs i Hasselas namn. Jag kan intyga att det inte är någon sekt. Inte i den negativa meningen av ordet.

    "Sekt" brukar användas nedsättande om grupper av människor som delar ett starkt engagemang - om engagemanget inte handlar om idrott. ;-)

    SvaraRadera